DARAH B

Sempoi ! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan anda.
Anda lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula anda adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara. Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya dengan cara anda sendiri. Anda adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri anda untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu.
Anda adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

2. JENIS DARAH B ADALAH PEMBURU (HUNTERS)

Mereka berdarah B adalah golongan yang periang, memiliki semangat dan aura personaliti
yang kuat dan tersendiri. Dalam waktu yang sama, mereka tidak menghiraukan apa orang lain fikir tentang mereka dan liar.

Mereka boleh menjadi sangat lemah, pemalas dan kurang sabar. Namun, mereka juga sangat bersungguh- sungguh (passionate) dengan apa yang mereka mahukan.

Kumpulan darah B

Mereka yang memiliki darah kumpulan B lazimnya lebih ceria dan suka bergembira – merekalah yang paling senang teruja, impulsif dan sering bertindak di luar jangkaan.

Mereka gemar melakukan sesuatu secara mengejut dan
tiba-tiba. Mereka mungkin sanggup memandu selama 3 jam untuk mencuba gerai nasi lemak enak yang dibaca di dalam akhbar pagi ini. Mereka juga mungkin terus sahaja menempah tiket ke Sabah untuk mendaki Gunung Kinabalu hanya kerana beberapa rakan baru bercakap mengenainya.

Mereka menceriakan suasana kerana mereka menghargai
kehidupan dan akan berbuat apa sahaja untuk menikmatinya.

Mereka juga lebih kreatif dan dengan mempunyai bakat dalam bidang seni. Tidak hairanlah jika ramai yang telah berjaya sebagai artis, ahli muzik dan pelakon komedi.

Mereka daripada kumpulan B selalunya berkawan baik dengan individu daripada kumpulan darah yang sama dan juga rakan-rakan daripada kumpulan AB. Sifat mereka yang bersemangat dan impulsif adalah sesuai dengan sifat kumpulan AB yang lebih tenang dan rasional. Hubungan yang terjalin di antara kedua-dua kumpulan ini lebih berpotensi  untuk kekal dalam jangka panjang.

GOLONGAN DARAH B

Orang dengan darah tipe B berkarakter paling santai.

Mereka cenderung kurang kooperatif karena lebih suka mengikuti aturan dan ide-ide mereka sendiri.

Mereka adalah individualis.

Memperhatikan pikiran mereka lebih sedikit daripada perasaan mereka.Oleh sebab itu terkadang tampak dingin dan serius. Orang dengan darah tipe B sering dianggap tidak konvensional daripada jenis golongan darah lainnya :

a. Pemilik golongan darah B ini suka penasaran dan tertarik terhadap segala hal baru.

b. Mempunyai terlalu banyak kegemaran dan hobi. Kalau sedang suka dengan sesuatu biasanya mereka menggebu-gebu namun cepat juga bosan.

c. Tapi biasanya mereka bisa memilih mana yang lebih penting dari sekian banyak hal yang di kerjakannya.

d. Ingin menjadi nomor satu dalam berbagai hal dan tidak mau hanya dianggap rata-rata.
Cenderung melalaikan lain hal jika sedang terfokus pada satu hal. Dengan kata lain, mereka tidak bisa mengerjakan sesuatu secara berbarengan alias kurang bisa multi-tasking.

e. Terlihat cemerlang, riang, bersemangat dan antusias dari luar tetapi sebenarnya semuanya ternyata sama sekali berbeda dengan yang ada di dalam diri mereka.

DARAH B

Bagi berdarah jenis B pula, mereka dapat melalui zaman
kanak2 yang cukup bahagia dan seronok. Apabila meningkat dewasa, orang yang berdarah jenis B ini secara umumnya boleh dibahagikan kepada dua golongan iaitu, jenis suka berterus terang dan satu lagi jenis, lebih suka memencilkan diri dan tidak gemar bercampur gaul dengan orang ramai. Orang yang berdarah jenis B tidak menunjukkan perubahan sikap yang ketara daripada usia kanak2 hingga tua. Ini bererti, walaupun usia semakin meningkat, namun mereka kelihatan masih berjiwa muda.
Biasanya berkarakter ingin tahu, memilik banyak ketertarikan di pelbagai bidang, semangat biasanya cepat naik tetapi juga cepat padam, selalu ingin menjadi orang yang superior dan diperhatikan dari orang lain.

Simple ! Itulah ungkapan yang paling tepat untuk anda .
Anda lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula anda adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara.

Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya denga cara anda sendiri. Anda adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri anda untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu.

Anda adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

Cara Berkomunikasi dengan Orang Bergolongan Darah B.

Ada karakter ada gaya. Orang bergolongan darah B memiliki karakter yang berbeza dengan mereka yang bergolongan darah A. Mereka lebih praktis, egois, kreatif, optimis dan bebas dalam berfikir. Mereka juga memiliki kecenderungan mengerjakan segala sesuatu secara individual. Oleh karena itu, di Jepun, untuk membentuk
sebuah kumpulan yang kuat sehingga motto yang digagas
John C. Maxwell: teamwork makes the dream work benar-benar menjadi kenyataan, orang golongan darah B ini biasanya kurang dilibatkan.

Untuk lebih jelas, gaya komunikasi dengan orang bergolongan darah B berikut dapat dijadikan pedoman: ”Mulailah pembicaraan dengan runtun, jangan melompat-lompat kerana mereka kurang menyukai hal-hal yang tidak teratur.

”Jangan memulai pembicaraan tanpa mengakhirinya.
”Gunakan data-data tepat, bukan rekaan.
”Jika mengajak kerjasama, pastikan bahwa mereka bersedia.
”Berbicaralah kepada otaknya bukan hatinya. Gunakan lebih banyak fakta rasional daripada sosial.
”Jangan menggunakan gaya bicara yang terburu-buru. Orang dengan golongan darah B lebih suka mendengarkan uraian rinci dan runtun. Mereka suka ada awal dan akhir dari sebuah percakapan. Kerana mereka sangat prihatin dengan apa yang telah dimulai untuk dapat diakhiri.

Mereka tidak suka orang yang berbicara secara tidak jelas dan tanpa pertimbangan rasional kerana mereka lebih menggunakan logik  daripada perasaannya.

Darah jenis B :
Menyerlah, Menarik, Berterus terang.

Sifat positif :
Penyayang terhadap haiwan, kreatif, fleksibel, individualistik, optimistik dan bersemangat serta bersungguh-sungguh.

Sifat negatif :
Pelupa, tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sendiri.

Dirujuk sebagai 'pemburu', Darah jenis B mempunyai sifat yang sangat bebas dan cenderung untuk tidak mengambil berat tentang apa yang orang lain fikir tentang mereka.

Walaupun sering digambarkan sebagai lemah, pemalas, dan
kurang sabar, mereka juga boleh menjadi sangat bersungguh-sungguh dengan apa yang mereka suka.

Mereka tergolong dalam kalangan orang yang periang, memiliki semangat dan mempunyai aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Pantas membuat keputusan dan boleh menjadi sangat fleksibel serta tidak kisah pada peraturan.

Mereka cenderung untuk cemerlang dalam segala hal berbanding dengan pencapaian yang biasa-biasa sahaja.

Mereka juga cenderung hidup dalam dunia mereka sendiri dan mengabaikan perkara-perkara lain. Mereka juga sebenarnya tidak berminat untuk mempunyai hubungan peribadi dengan ramai orang.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau?
Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan?
Seorang yang ‘expressive’, ‘cool’ dan bersifat objektif, walaupun mereka selalu bergurau tetapi mereka juga boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar ‘mood’ seperti cuaca, tidak berhenti merungut apabila mereka kecewa.

Bagaimana mereka bekerja?
Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.

Tahukah kamu Lelaki berdarah jenis B mempunyai reputasi buruk di Korea.

Mereka beranggapan lelaki berdarah B seorang yang tidak boleh dijadikan sebagai suami kerana digambarkan sebagai "player" serta dilihat sebagai seorang yang mementingkan diri, cepat marah (panas baran) dan tidak boleh dipercayai. Urmmm. Walaubagaimanapun, imej nakal mereka mampu mencairkan hati wanita. Reputasi buruk ni hanya untuk
lelaki berdarah B sahaja, yang perempuan berdarah B tidak berkongsi reputasi buruk ni. Sebab ? tak dapat dikenal pasti. ngeee ~

Siapa yang berdarah B ?

B1A4 - Baro
Kim Hyun Joong

Comments

Popular posts from this blog

ILMU TAYAR

PENGALAMAN SEMASA MENGAMBIL VAKSIN